מחקרים

הפסקת טיפול עם אגוניסטים לקולטני תרומבופואטין בחולי תרומבוציטופניה חיסונית כרונית

נמצא כי נבדקים עם תרומבוציטופניה חיסונית שהדגימו תגובה מלאה לטיפול עם אגוניסטים לקולטני תרומבופואטין, יכולים להפסיק את הטיפול בהדרגה ללא סכנת דימום עתידית

27.06.2023, 16:43

דווח על מקרים בהם נצפתה תגובה ממושכת לאחר סיום הטיפול (Sustained Response off Treatment - SROT) עם אגוניסטים לקולטנים של תרומבופואטין (Thrombopoietin Receptor Agonist- TPO-RA) בנבדקים עם תרומבוציטופניה חיסונית (Immune Thrombocytopenia - ITP).

במחקר התערבותי פרוספקטיבי זה, שבוצע במספר רב של מרכזים, השתתפו מבוגרים עם ITP ראשוני ממושך או כרוני שהדגימו תגובה מלאה (Complete Response - CR) לטיפול עם TPO-RA. התוצא העיקרי שנבדק היה שיעור הנבדקים שהשיגו SROT (שהוגדר כספירת טסיות של מעל 30x109/ליטר ללא אירועי דמם) כעבור 24 שבועות (24 weeks - 24W) ללא טיפול עבור ITP. תוצאים שניוניים כללו שיעור הנבדקים שהשיגו תגובה מלאה ממושכת ללא טיפול (Sustained CR off Treatment - SCROT) כעבור 52 שבועות, אירועי דמם ואופן התגובה לטיפול חוזר עם TPO-RA.

במחקר נכללו 48 נבדקים (גיל חציוני של 58.5 שנים), מהם 30 סבלו מ-ITP כרוני בעת התחלת הטיפול עם TPO-RA. תוצאות המחקר הדגימו כי בניתוח הנתונים לפי אוכלוסיית intention-to-treat נמצא כי בתום 24 שבועות ללא טיפול 27 נבדקים השיגו SROT ו-15 השיגו SCROT. לעומת זאת, כעבור 52 שבועות ללא טיפול 25 השיגו SROT ו-14 השיגו SCROT. לא היו אירועי דמם משמעותיים באף מטופל שחווה הישנות של המחלה. 11 מתוך 12 הנבדקים שטופלו בשנית עם TPO-RA השיגו CR. לא נמצאו מנבאים קליניים להשגת SROT בתום 24 שבועות. בריצוף RNA של תא בודד נצפתה העשרה של מסלול האיתות של TNF-αי(Tumor Necrosis Factor α) דרך NF-κB בתאי T מסוג CD8+ של נבדקים שלא הדגימו תגובה ממושכת לטיפול עם TPO-RA. ממצאים אלו אוששו עוד בעזרת הוכחה לביטוי יתר של CD69 בבסיס על גבי תאי T מסוג CD8+ בנבדקים אלו, בהשוואה לנבדקים שהשיגו SROT/SCROT.

מסקנת החוקרים הייתה כי על פי ממצאים אלו ניתן להפחית את המינון של TPO-RA בנבדקים עם ITP כרוני, עד הפסקת הטיפול באופן מוחלט, בנבדקים שהדגימו CR במהלך תקופת הטיפול.

מקור:

Stéphanie GuilletEtienne CrickxImane Azzaoui et al; Prolonged response after TPO-RA discontinuation in primary ITP: results of a prospective multicenter study. Blood 2023; 141 (23): 2867–2877. doi: https://doi.org/10.1182/blood.2022018665

נושאים קשורים:  מחקרים,  תרומבוציטופניה חיסונית,  ITP,  דימום,  הפסקת טיפול.
תגובות