מחקרים COVID-19

מחקר ה"כללית": החיסון לאומיקרון מפחית במובהק אשפוז ותמותה

החיסון המשולב לבני 65 פלוס אושר בסוף 2022 בנוהל חירום ב-FDA, בלי שנערכו מחקרי יעילות מבוקרים למניעת מחלה קשה | ממצאי המחקר פורסמו החודש, ימים ספורים לפני ההמלצה האמריקאית למתן מנת בוסטר שנייה לאוכלוסיה זו

מתן מנת חיסון לקורונה במרפאת ה"כללית". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

מחקר של קופת חולים הכללית, שבחן את יעילותו של חיסון הבוסטר המשולב, המותאם לזן האומיקרון, מצא ירידה ב-72% בסיכון לאשפוזים וב-68% לתמותה מקורונה אצל מבוגרים בני 65 ומעלה. על המחקר, שתוצאותיו הראשוניות פורסמו בינואר, נכתב ב-13 בחודש בכתב העת Lancet Infectious Diseases וגם ב-Washington Post.

סמוך לפרסום תוצאות המחקר (ב-18 וב-19 לחודש), אישרו ה-FDA וה-CDC מנת בוסטר שנייה מותאמת אומקירון לבני בני 65 ומעלה ולמדוכאי חיסון.

כזכור, בסוף שנת 2022 המליץ משרד הבריאות להתחסן במנת חיסון מותאמת לזן האומיקרון, בתנאי שעברו שלושה חודשים לפחות מקבלת מנת החיסון האחרונה או החלמה וזאת לאחר אישור ה-FDA. החיסון תועדף לאנשים בסיכון גבוה לתחלואה קשה מקורונה, לרבות בני 65 ומעלה.

צוות החוקרים ניתח בשיטות סטטיסטיות מתקדמות את נתוניהם של מטופלי הקופה על מנת לבחון את יעילותה של מנת החיסון המותאמת לזן האומקירון במניעת אשפוזים ותמותה מקורונה בקרב בני 65 ומעלה.

המחקר השווה את שיעורי האשפוזים והתמותה מקורונה בין מבוטחי הקופה בגילים 65 ומעלה שקיבלו את החיסון למבוטחים שלא קיבלו את החיסון.

המעקב בוצע לאחר אישור חיסון מותאם האומיקרון בישראל, בין התאריכים 27 בספטמבר 2022 ועד ל-25 בינואר 2023. החוקרים סקרו נתונים של 569,519 מטופלי כללית. שיטת המחקר כללה תיקנון רב-משתני עבור מגוון גורמי סיכון לתמותה, על מנת לנטרל הטיות אפשריות שיכלו לנבוע מפערי גיל, מין, מצב סוציואקונומי או תחלואה נלווית בין האוכלוסיות. מדובר בגודל קבוצה הרחב ביותר שאפשר הערכה מדויקת של הקשר שבין קבלת מנת החיסון לבין שיעורי אשפוז ותמותה הנובעים מתחלואה בקורונה.

ממצאי המחקר

הגיל הממוצע של אוכלוסיית המחקר היה 75. בסוף תקופת המחקר, 24% מאוכלוסיה זו קיבלה את החיסון מותאם האומיקרון. בקרב מקבלי מנת החיסון נצפתה הפחתה של 72% בשיעורי האשפוז ו-68% בשיעורי התמותה מ-COVID-19, בהשוואה לקבוצה שלא חוסנה בחיסון האומיקרון.

ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בקהילה ב"כללית", אמר כי "עם אישור החיסון מותאם אומיקרון, עלתה השאלה לגבי מועילותו במניעת תחלואה חמורה ותמותה. החיסון אושר ב-FDA בנוהל חירום מבלי שנערכו מחקרי יעילות מבוקרים למניעת מחלה קשה, ולכן היתה אי ודאות בעולם לגבי מועילותו וזה השפיע על מידת ההיענות לחיסון.

"תוצאות המחקר מלמדות כי החיסון המותאם לאומיקרון קשור בצורה מובהקת בהפחתת הסיכון לאשפוז ולתמותה מקורונה. פרסום ממצאי מחקר זה, הראשון בעולם, לגבי החיסון המותאם לזן האומיקרון (הביוולנטי), מהווה נדבך חשוב להשלמת מתן חיסון זה באוכלוסיות בסיכון. סמוך לפרסום תוצאות המחקר, אישרו ה-FDA וה-CDC מנת בוסטר שנייה מותאמת אומקירון לבני בני 65+ ולמדוכאי חיסון".

המחקר התצפיתי בוצע על בסיס מאגרי המידע הממוחשבים של כללית, בהתאם לאישור ועדת הלסינקי המוסדית. המחקר בוצע ללא תמיכה ממקור חיצוני כלשהו. את המחקר הוביל אגף רפואה בקהילה של כללית בשיתוף הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון בנגב והמעבדה למקסימיזציה של תוצאי בריאות במכללת ספיר.

נושאים קשורים:  חיסונים,  בוסטר,  אומיקרון,  קורונה,  קופת חולים הכללית,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
26.04.2023, 11:35

האם יש מידע אם החיסונים מביאים לקרעים ברישתית העיין או היפרדות רישתית ? לי זה אירע 19 ימים אחרי החיסון החמישי שלי. אני בן 66.
אני מכיר עוד 4 שהיו להם בעיות דומות. כולם מחוסנים.