COVID-19 עולמי

ארה"ב תומכת בוויתור זמני על זכויות הקניין של תרכיבי החיסון

יצרניות החיסונים יידרשו לוותר זמנית על זכויות הקניין כדי לאפשר ייצור מקומי ואספקה מהירה של תרכיבי החיסון במדינות עניות

מהלך משמעותי במאבק העולמי בנגיף הקורונה. ממשל ארה"ב, כך נמסר אמש (ד'), הביע תמיכתו בהצעה שנויה במחלוקת, לפיה יוענק ויתור זמני של זכויות הקניין הקשורות בפטנט של תרכיבי החיסון. המטרה: להגדיל בדרך זאת את יכולת האספקה של תרכיבי החיסון בעולם, בעיקר למדינות עניות שעד כה לא הצליחו להניח יד על החיסונים. זאת, בעוד המדינות העשירות שבהן ההכנסה לנפש גבוהה שילמו סכומי עתק על החיסונים המוגנים בפטנט. במילים אחרות: יצרניות החיסונים יידרשו זמנית לאפשר ייצור מקומי של החיסונים (גנרי).

כלי התקשורת בארה"ב דיווחו שההצעה הוצגה כבר על ידי דרום אפריקה והודו לארגון הסחר העולמי ועל פיה, יצרניות תרכיבי החיסון המקוריים יידרשו לוותר זמנית על זכויות הקניין שלהן - פטנט, עיצוב ופיתוח - וגם על זכויות היוצרים והגנה על סודות מסחריים, כדי לאפשר בכך הקלות באספקה מהירה של תרכיבי החיסון למדינות שמתקשות בכך בגלל תנאים קשוחים הקשורים בקניין רוחני שמציגים היצרנים.

"משבר גלובלי בנסיבות בלתי רגילות וקיצוניות, כמו פנדמיית הקוביד-19, מחייב נקיטת אמצעים חריגים", התבטאה נציגת הממשל באחד מדיוני ארגון הסחר העולמי. לשם כך יהיה צורך לנסח בקפידה רבה מסמך מחייב. לכל הצדדים ברור שנקיטת המהלך הזה ידרוש זמן.

על נשיא ארה"ב הופעל בימים האחרונים לחץ כבד, בכלל זה גם מבכירי המפלגה הדמוקרטית, לתמוך ברעיון ולהסיר את ההתנגדות, שארה"ב הובילה עד כה, דווח ב"ניו-יורק טיימס". הסיבה המרכזית: כמעט כל תרכיבי החיסון שכבר נמצאים בשימוש פותחו ויוצרו בחברות אמריקאיות או שהן היו שותפות למדענים שפיתחו את מולקולות החיסון ואלו נרשמו כפטנט, כמקובל בתרופות.

נושאים קשורים:  חברות תרופות,  חיסונים,  חיסון לקורונה,  קניין רוחני,  חדשות,  19-COVID,  ארה"ב
תגובות