מחקרים COVID-19

שימוש מוגבר בחומרי חיטוי וניקוי החמיר את מצבם של חולי אסתמה

העלייה חדה בשימוש שבועי בחומרי ניקוי וחיטוי במהלך מגיפת הקורונה גרמה לעלייה של עד 70% בהתקפי אסתמה

אלכוג'ל לחיטוי ידיים. צילום: אילוסטורציה

השימוש המוגבר בחומרי ניקוי וחיטוי, מאז שפרצה מגיפת הקורונה, העלה את תדירות ההתקפים בקרב חולי אסתמה בגירים. מחקר בנושא הזה בוצע על ידי צוות משותף מבתי הספר למדעי הסיעוד ובריאות האוכלוסיה מאוניברסיטאות אילינוי בשיקגו וקנזס סיטי ודו"ח על הממצאים פורסם לאחרונה ב- The Journal of Allergy and Clinical Immunology .

על פי המחקר חלה עלייה כדי פי חמישה בשימוש שבועי בחומרי ניקוי וחיטוי שהביא להחמרה במצבם של הסובלים מאסתמה. הם חוו עלייה של 70%-30% בהתקפים, בהתאם לסוג חומר הניקוי או החיטוי.

אוכלוסיית המחקר כללה 795 חולי אסתמה אמריקאים. הם דיווחו על מספר התקפי האסתמה שחוו מאז החלה המגיפה. 81% מהמשתתפים - רובם עירוניים או תושבי פרברים עירוניים - היו נשים, רובן המוחלט (83%) לבנות, עם תואר בוגר קולג' (לאחר ארבע שנות לימוד). 40% דיווחו על התקפים בלתי נשלטים בארבעת השבועות האחרונים מאז תחילת איסוף הנתונים לגביהם ומאז שהחלה המגיפה.

95% דיווחו שתכיפות נטילת הידיים עם חומרי חיטוי גדלה. כמו כן 89% דיווחו על שימוש מוגבר בחומרי חיטוי מבוססי אלכוהול עד כדי פי חמישה בשבוע לעומת התקופה המקבילה שלפני תחילת מגיפת הקורונה: עלייה ב-138% בשימוש במגבונים לחים שהכילו חומרי חיטוי כימיים, עלייה ב-121% בשימוש בתרסיס חיטוי, עלייה ב-155% בשימוש באקונומיקה וב-89% בשימוש בנוזלי חיטוי אחרים הכוללים כלור ואף מבשמים.

ממצאי המחקר הצביעו על החמרה משמעותית בזיהום בדרכי הנשימה ובתגובה לאלרגנים הנשאפים.

פרופ' אהרון קסל, מנהל המכון לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית במרכז הרפואי בני ציון, שהתייחס למחקר ציין כי בישראל מעל 50% מחולי האסתמה אינם בשליטה על מחלתם חרף טיפולים קיימים. להערכתו, קיימת היענות נמוכה לטיפולים או שימוש לקוי במשאפים והעלייה בתכיפות השימוש בחומרי החיטוי רק מחמירה את מצבם.

נושאים קשורים:  חיטוי,  חומרי ניקוי,  אסתמה,  19-COVID,  מחקר,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  פרופ' אהרון קסל
תגובות