COVID-19 בישראל

100 רופאים לשר אוחנה: "יש לחסן מיד את האסירים – זו זכות בסיסית"

היועמ"ש הורה לשר לבטחון פנים לחסן ללא כל דיחוי את כל האסירים, אך אוחנה מתעקש לדחות את חיסונם רק לאחר שיחוסנו כל הסוהרים – עתירה נגד עמדתו בנושא הוגשה לבג"ץ

אסירים בכלא צלמון. צילום: משה שי/ פלאש 90

בעוד השר לבטחון פנים אמיר אוחנה מתבצר בעמדתו שרק לאחר שכל סגל שירות בתי הסוהר יתחסן כנגד נגיף הקורונה ורק לאחר מכן להתחיל לחסן גם את הכלואים, משום שלדבריו "אנשי הסגל יוצאים ונכנסים לבתי הסוהר ומכאן שסכנת ההדבקה וההידבקות מהם הרבה יותר גבוהה" - הורה בסוף השבוע היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט לחסן מיד את כל האסירים ללא כל דיחוי. הוא הודיע לשר כי לא יוכל להגן על עמדתו בבג"ץ, שאמור לדון מחרתיים בעתירה דחופה שהוגשה בנושא הזה.

עד שלשום 160 סוהרים וכ-160 כלואים אובחנו כנדבקים בנגיף הקורונה או אף כחולים במערכת בתי הכלא בישראל.

עמדת השר איננה מקובלת על יותר מ-100 רופאים ורופאות שדורשים שישנה את עמדתו ומיד. הרופאים שיגרו בסוף השבוע מכתב לשר ובין החותמים עליו, הרופאים מ"שיבא": פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות; פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעת ובקרת זיהומים; ד"ר איציק לוי, מומחה למחלות זיהומיות וד"ר ניר מלר, רופא מתמחה בגינקולוגיה ומיילדות.

ד"ר לוי, שיזם את הפנייה לשר אוחנה, אמר: "בית סוהר הוא מקום מאוד מסוכן. מצטופפים בו הרבה מאוד אנשים וקיים בו קושי בהתמגנות וזה גם לא מעשי. אין שום סיבה שניתן לכלואים עונש נוסף מעבר למה שנגזר עליהם. חובתנו לוודא שכולם יקבלו הגנה רפואית בסיסית. לאוכלוסיית האסירים קיימת הזכות הבסיסית לבריאות, בדיוק באותו אופן שבו היא קיימת ליתר האוכלוסיה במדינה"

פרופ' רהב אמרה: "האנשים האלה נמצאים בסמיכות אחד לשני וצריך לחסן אותם, נקודה. לא נראה לי תקין לחסן רק את הסוהרים ולא את האסירים".

על פי החלטת ועדת התיעדופים במשרד הבריאות מ-31 בדצמבר, בשלב הראשון הומלץ לחסן את קבוצות האוכלוסיה המצויות בסיכון גבוה, לרבות מי שמלאו להם 50 שנה ויותר ובכללם גם אסירים ועצורים. עד שלשום לא החלו בשירות בתי הסוהר לחסן אסירים העומדים בהגדרות אלו וזאת בניגוד להמלצת משרד הבריאות.

הרופאים כתבו בפנייתם לשר לאוחנה: "אוכלוסיית הכלואים היא מהנזקקות ביותר להגנה ולסיוע רפואי וחובתנו המקצועית, כמו גם חובתנו המוסרית כחברה, לוודא שגם אוכלוסיית קצה זו לא תודר ותזכה להגנה רפואית בסיסית".

היועץ המשפטי לממשלה גם הבהיר לשר כי הנחייתו שלא לחסן אסירים אינה חוקית, נעשתה ללא כל סמכות ועליו לפעול בהתאם לסדרי העדיפויות שנקבעו בידי גורמי הבריאות המוסמכים .

שב"ס מסר בתגובה: "אנחנו פועלים לפי ההנחיות השר והמשרד הממונה. כרגע אנו פועלים לחיסון כלל הסוהרים.  ביום שישי חוסנו כ-2,000 סוהרים במבצע רחב ובכך הגענו לכ-80% מחוסנים בקרב אנשי הסגל. התהליך אמור להסתיים ביום א' (היום) עם חיסונם של כ-2,000 הסוהרים הנותרים ובכך נקטין באופן משמעותי את הסיכון להדבקת כלואים בנגיף. אנו נערכים למבצע חיסון הכלואים אבל רק בתיאום עם המשרד הממונה".

שר הבריאות יולי אדלשטיין הגיב: "אנחנו שומרים על כל ההנחיות של ועדת התיעדופים. גם כשזה מוצא חן בעיניי או לא, אני לא הולך להבדיל ולבדוק איזה חיסון הלך לסוהר ואיזה הלך לאסיר", ובמרומז ביקר את התנהלות השר אוחנה: "במקום לנהל את הוויכוח הזה תיחשב אם יהיה אסיר שלא יחוסן ואחר כך נבזבז עליו צוות רפואי, מכונת אקמו, מכונת הנשמה".

נושאים קשורים:  אמיר אוחנה,  שב"ס,  יועמ"ש,  פרופ' גילה רהב,  ד"ר איציק לוי,  פרופ' גילי רגב,  בג"צ,  חיסון לקורונה,  חדשות,  אסירים
תגובות
17.01.2021, 11:41

רופאים עושים מעצמם קדושים מאפיפיור , למה להכנס לפוליטיקה , מה אתם 100 רופאים יש להם דעה עודפת אתם בשר ודם ועל תתנו עיצבת לפוליטיקאיים , גם אתם מקבלים את השכר ממדינה אין להם כל זכות להקנס לפוליטיקה רוצי0 להתעסק עם פוליטיקה עזבו את הרפואה

אנונימי/ת
17.01.2021, 11:58

עד שיסיימו להתווכח ממילא יתחילו לחסן שם גם את האסירים. עדיין נערכים לכך

18.01.2021, 09:40

התנהלותו של השר אוחנה בסירובו לחסן -אסירים מקוממת . זכויתיהם הבסיסיות כבני אדם נרמסות. מאיפה נטל עזות מצח להעניש אותם בשלילת זכות בסיסית של חיסון כשתנאי מגוריהם בצפיפות ללא כל יכולת לשמירת מרחק מסכנים אותם ביתר.כל רופא הנאמן לשבועתו חייב לצאת חוצץ . כנל כל האיגודים המדעיים וההסתדרות הרפואית . אל תחרישו .
ד ר נתן ברנד

אנונימי/ת
18.01.2021, 13:42

הוא לא מסרב לחסן אסירים, הוא תעדף את חיסון הסוהרים (מבחינת קדימות) לפני חיסון האסירים. אפשר להתווכח אם זה נכון או לא, אבל זה לא נטול הגיון אפידמיולוגי לחלוטין.
האיגודים המדעיים וההסתדרות סתם עושים רוח. אין להם יכולת לעשות שום דבר. הוגשה עתירה בנושא, וסביר להניח שעד שתהיה פסיקה העתירה תתייתר ממילא.