דעות

אין שום מקום להשוואה בין הזבוב הישראלי לפיל האיטלקי

אסור בישראל למות מקורונה, אבל מותר למות מאבטלה, עוני, דיכאון, בדידות, התקפי לב והזנחה של חולים "רגילים", שמפחדים להגיע לבתי החולים ולמרפאות | המשבר, מהגדולים שידעה האנושות בעת החדשה, מיותר לחלוטין

"האפשרות לסגר קרובה מתמיד". צילום ארכיון, אפריל 2020: מרים אליסטר פלאש 90

אומרים שיש בישראל מגיפה של ממש. וירוס משתולל ברחובותינו והוא תוקף את דרכי הנשימה, ובגלל שאין מספיק מנשמים, הוטל עלינו בפעם הראשונה עוצר, שלא היה כמוהו מאז ימי שלטון המנדט הבריטי בארץ ישראל. למעלה ממיליון עובדים פוטרו, חייהם נהרסו ומטה לחמם נשבר. הממשלה הנפיקה בימים אלה, לראשונה, אג"ח ל-100 שנה, וכך, גם הנינים שלנו עוד ישלמו את מחיר האסון.

אסור בישראל למות מקורונה, אבל מותר בישראל למות מאבטלה, עוני, דיכאון, בדידות, התקפי לב, והזנחה של חולים "רגילים" שמפחדים להגיע לבתי החולים ולמרפאות.

בישראל יש רק כ-350 חולי קורונה אמיתיים שמטופלים בתוך מערכת אשפוז ענקית שכוללת כ-15,000 מיטות. חלק בלתי מתקבל על הדעת של מערכת הבריאות מטפל במספר אפסי של חולי קורונה אמיתיים. כל שאר אלפי "החולים" כביכול במחלת הקורונה, שמספרם "מזנק" מיום ליום, אינם אלא בריאים לגמרי, או עם תסמינים קלים בלבד. איתרע מזלם ובדיקת המעבדה היתה חיובית, אבל המערכת החיסונית אצלם חיסלה את הנגיף ואף השאירה אותם מחוסנים מפניו.

מומחים היסטריים-אקספוננציאלים הכניסו את עצמם לסגר בתוך אולפני הטלוויזיה ומהלכים עלינו אימים. ראש הממשלה נתניהו מצא במומחים האלה שלל רב, מסיבות מובנות

ארגון הבריאות העולמי (WHO) מעריך שבכל שנה נפטרים בעולם 290 אלף עד 650 אלף בני אדם, לרבות ילדים רבים (!) כתוצאה משפעת עונתית רגילה. במחלת הקורונה, נפטרו לאחר שלושה-ארבעה חודשים של מגיפה עולמית, "רק" כ-135 אלף בני אדם, הרבה פחות מאשר בשפעת העונתית. רוב המכריע של הנפטרים חולים במחלות רקע קשות וחמורות. ילדים לאושרנו, לא נפגעים במחלה זו, ומהבחינה של תמותת ילדים, עדיפה הקורונה על השפעת.

"גם הממשלה וגם התקשורת שבויה בקונספציה אחידה (כמו ב-1973) ואין תמה שאכן נפל עלינו יום כיפורים כלכלי וחברתי". צילום: תומר נויברג/ פלאש 90

בכל מקום בעולם, מספר הנפטרים במגפת הקורונה בהשוואה לגודל האוכלוסיה זעיר ביותר ואינו משתווה כלל ל"מגיפה השחורה" של ימי הביניים בה נספו כ-30% מהאוכלוסיה באירופה ובאסיה. מומחים היסטריים אקספוננציאלים הכניסו את עצמם לסגר בתוך אולפני הטלוויזיה ומהלכים עלינו אימים. ראש הממשלה נתניהו מצא במומחים האלה שלל רב, מסיבות מובנות.

באיטליה היה גל תמותה ענקי סביב השבוע הראשון של שנת 2017. 24,981 איטלקים נפטרו כתוצאה ממחלות דמויות שפעת (ILI,יinfluenz-like illness) שכוללת גם את וירוסי השפעת וגם את וירוסי הקורונה הישנים והמוכרים היטב. בעיתוני איטליה הופיעו ב-2017 כתבות צנועות בנוסח "הזקנה במסדרון", בדומה לכתבות המוכרות לנו גם בישראל. אף אחד בשנת 2017 לא העלה את הרעיון ההזוי לסגור את איטליה.

בעידן החדש, העובדות נקבעות על ידי זרם תודעה ומידע אחיד ברשתות, ששוטף באופן סינכרוני את המוח של אוכלוסיית העולם. גם הממשלה וגם התקשורת שבויה בקונספציה אחידה (כמו ב-1973) ואין תמה שאכן נפל עלינו יום כיפורים כלכלי וחברתי

עתה, הופיע באיטליה נגיף קורונה חדש ואקזוטי, שכל הנתונים מראים שהנגיף מסוכן באותו סדר גודל כמו נגיף השפעת המוכר היטב. באיטליה אין אבחנה בין אדם שנפטר "בגלל" קורונה לבין אדם שנפטר "עם" קורונה. נכון לעכשיו, נפטרו באיטליה כביכול "בגלל קורונה" 17 אלף בני אדם, דהיינו פחות מגל התמותה ב-2017, כאשר ברור לכל שרובם המכריע (גיל חציוני של המתים הוא 81) כלל לא נפטרו ישירות מקורונה, אלא ממחלות הרקע מהן הם סבלו.

באיטליה ישנה האוכלוסיה הזקנה ביותר בעולם המערבי, עם תחלואה חריגה בדרכי הנשימה. בישראל ישנה האוכלוסיה הצעירה ביותר בעולם המערבי ועם מאות בודדות של פטירות כתוצאה מ-ILI. אין שום מקום להשוואה בין הזבוב הישראלי והפיל האיטלקי.

בעת מגיפת שפעת החזירים ב-2009, התפרץ, כמו עכשיו, וירוס חדש, מסוכן, ובחודשים הראשונים לא היתה זריקת חיסון. כמיליארד בני אדם נדבקו, וכרבע מיליון בני אדם מתו במחלה. זריקת החיסון למחלה היתה זמינה רק כשישה חודשים לאחר התפרצות המחלה. פרופ' ברבש הודיע אז על צפי ל-4,000 נפטרים מהמחלה ודרש בצדק מיטות רזרביות, מנשמים וסגל נוסף.

ואולם, אף אדם בר דעת לא העלה ב-2009 את האפשרות להרוס את הכלכלה והחברה בישראל כדי "להציל" את 4,000 החולים שפרופ' ברבש צפה את מותם. בפועל, נדבקו בישראל כעשרת אלפים בני אדם, רובם בדרגות חומרה קלות, וכמאה בני אדם מתו. העולם לא נסגר והכלכלה העולמית לא עברה הרס מסיבי, למרות הדמיון (לפחות בסדר גודל) של מגיפת שפעת החזירים למגיפת הקורונה הנוכחית.

בימים הזויים אלה, הגופות מופיעות אחת לאחת בסרטוני אינסטגרם ושאר הרשתות, לרבות ראיונות קורעי לב עם המשפחות האבלות, והכל הופך במהירות עצומה למדיניות של גורמי ממשל

בשנת 2009, הרשתות החברתיות היו עדיין בחיתוליהן. המידע האחיד ותמונות הזוועה הנקודתיות, שמבצעות שטיפת מוח רציפה ומתמדת לאוכלוסיה וגם לממשלה, לא היו קיימות. בימי הביניים העובדות נקבעו על ידי אלוהים. בעידן הנאורות העובדות נקבעו על ידי העובדות. בעידן החדש שבו אנו נמצאים, העובדות נקבעות על ידי זרם תודעה ומידע אחיד ברשתות, ששוטף באופן סינכרוני את המוח של אוכלוסיית העולם. גם הממשלה וגם התקשורת שבויה בקונספציה אחידה (כמו ב-1973) ואין תמה שאכן נפל עלינו יום כיפורים כלכלי וחברתי.

מערכת הבריאות הציבורית בארה"ב היא הגרועה ביותר במדינות המערב ותוחלת החיים שם אף ירדה בעת האחרונה. עשרות מיליוני בני אדם שהפרוטה אינה מצויה בכיסם מופקרים לגורלם. בארה"ב נפטרים בממוצע כל יום כ-8,000 אמריקאים, ובעבר לא הופיעו באינסטגרם ובפייסבוק 8,000 סרטוני גופות בכל יום וגם לא נערכו ראיונות עם המשפחות האבלות. ואולם בימים הזויים אלה, הגופות מופיעות אחת לאחת בסרטוני אינסטגרם ושאר הרשתות, לרבות ראיונות קורעי לב עם המשפחות האבלות, והכל הופך במהירות עצומה למדיניות של גורמי ממשל.

בעולם הגדול, יש פוליטיקאים שהריחו את ההזדמנות שנפלה לידם, כמו למשל אורבן, ראש ממשלת הונגריה שעבר לשיטת שלטון באמצעות צווים, וגם קואומו, המושל ההיסטרי של מדינת ניו יורק בארה"ב, ששופך מדי יום נפט על המדורה.

ועדיין, דומה שאין תקדים בעולם לראש ממשלה כמו נתניהו, שהישיר מבטו לאזרחי ישראל והודיע על מגיפה שלא היתה כמוה מאז המגיפה השחורה של ימי הביניים (אגב, המגיפה השחורה בימי הביניים היתה הדבקה בחיידק שהופץ על ידי פרעושים, ולא וירוס). אישית חוויתי שיחה עם אדם שהגדיר עצמו כ"ביביסט מושבע", והלה נשבע באזני, שכבר ברגע זה מתגוללות הגופות ברחובות ישראל ו"רק ביבי" יצילנו מהמגיפה הנוראה.

אף אדם בר דעת לא העלה ב-2009 את האפשרות להרוס את הכלכלה והחברה בישראל כדי "להציל" את 4,000 החולים שפרופ' ברבש צפה את מותם. בפועל, נדבקו בישראל כעשרת אלפים בני אדם, רובם בדרגות חומרה קלות, וכמאה בני אדם מתו. העולם לא נסגר והכלכלה העולמית לא עברה הרס מסיבי

חברה נורמטיבית משלמת בחיי אדם בכדי לקיים אורח חיים נורמטיבי. זה נכון בתאונות הדרכים, בפועלים שנהרגים באתרי הבנייה, בנוסעים שנהרגים בהתרסקות מטוסים, במגבלות תקציב ב"סל הבריאות", וגם בחיילים שנהרגו, או שעומדים ליהרג בגלל "תכניות מגירה" לכיבוש עזה.

ולסיכום, יש פה מגיפה שגורמת לתסמינים של מחלה דמוית שפעת (ILI) והיא קטלנית באותו סדר גודל כמו במגיפת שפעת רגילה. בפעם הראשונה בהיסטוריה, המגיפה מלווה במגיפה של רשתות חברתיות. זרם התודעה האחיד ברשתות עובר במהירות האור ומבצע שטיפת מוח קולקטיבית גם לאוכלוסיה וגם למנהיגי העולם. המשבר, מהגדולים שידעה האנושות בעת החדשה, מיותר לחלוטין.

נושאים קשורים:  פרופ' יורם לס,  דעות,  נגיף הקורונה,  רשתות חברתיות,  מגיפה,  משרד הבריאות,  נתניהו
תגובות

אני תמה מה ההבדל בין הנשיא טראמפ אשר התפכח מאשליותיו בקשר לקורונה, לבין פרופ' לס, שטרם עשה כן. מגפת הסארס אשר הדביקה רק כ-8,000 איש, והרגה כ-800 גרמה לנזק כלכלי של כ-54 מיליארד דולר, ולא בשל צעדי המנע שנקטו הממשלות , אלא עקב ההתנהגות האנושית והתנהגות השווקים בנוכחות המגפה. ככל הנראה ישנם כמה מיליארדי בני אדם אשר לא רואים עין בעין עם פרופ' לס, ואלא אם הפרופ' מציע לסגור את הרשתות החברתיות ואת אמצעי התקשורת הוא מוזמן להציע פתרון אמיתי לבעיה.
החברה ה"נורמטיבית" אשר בשמה מדבר הרופא חסר החמלה, כנראה שמצויה בדמיונו שלו, שכן בפועל מעטים יהיו מוכנים להקריב את הוריו או את סביו בעבור כמה שטרות.

אנונימי/ת
17.04.2020, 10:51

מדהים איך אפשר להסתכל על המאמר בכזו חד-מימדיות. כאילו רק המתים מקורונה נמצאים על כף המאזניים, ולא כל מה שייגרם מצעדי הסגר.
ובכלל מאיפה המשפט "מיליארדי בני אדם שלא רואים עין בעין". זה פחות או יותר כל האנושות, לא?
כי לכתוב שכל כדור הארץ לא מסכים עם הכותב זה באמת אמין.

כוונתי הייתה שמיליארדי בני אדם משנים את התנהגותם בתגובה לנוכחות המגפה, ולא מתייחסים אליה באדישות כמו פרופ' לס. ושינוי זה בהתנהגות של האוכלוסיה ושל השווקים הפיננסיים היא הסיבה למרבית הנזקים כלכליים, כפי שהוכח במקרה של הסארס.

17.04.2020, 16:37

צודק
אבל ד"ר לס מונע מטעמי פוזיציה, וחבל.

אנונימי/ת
18.04.2020, 23:15

לא יודע אם הוא צודק או אתה צודק אבל מיליארדי האנשים שהגיבו לידיעות על באג 2000 מוכיחים שחוכמת ההמונים היא לא תמיד כזו חוכמה, ואין בהתנהגות ההמונים להצדיק את עמדתך.

אנונימי/ת
16.04.2020, 23:56

בישראל מספר מיטות האשפוז לאלף נפש הוא מהנמוכים שבמדינות ה OECD. אז להגיד על מערכת האשפוז שלנו "ענקית" זה ניתוק מהמציאות.

אנונימי/ת
17.04.2020, 10:38

הפרופ׳ הנכבד רוצה למשוך אליו תשומת לב. רעיונות מופקרים שעלולים חלילה לגרום לנזקים ולאבדנים.

17.04.2020, 10:38

שימו לב לגרפים של תמותה-כללית. עם כל המגבלות, הם האובייקטיביים ביותר.
באיטליה ובכשליש ממדינות ארופה (בעיקר דרוםמערב) גל התמותה היה חד וגבוה משמעותית מהגל של 2017.
https://www.euromomo.eu/outputs/zscore_country_total.html

ובארץ - אם התמותה תמשיך לרדת אולי פשוט נחיה לנצח...
האם זה רק הסגר? האם הפחתת זיהום, תאונות העבודה והדרכים ורפואת היתר?
ואולי הכל זמני.
https://www.health.gov.il/PublicationsFiles/corona_11042020.pdf

אנונימי/ת
17.04.2020, 10:40

צודק בהחלט. הנוכל מבלפור משתמש במשבר לצרכים פוליטיים

אנונימי/ת
17.04.2020, 10:58

צודק בהחלט! הפאניקה היא טירוף מוחלט.

אנונימי/ת
17.04.2020, 11:01

צודק:
ריחוק חברתי כן
הגנה על המבוגרים שבסיכון כולל בידוד וולונטרי כן
סגירת המשק והכלכלה ממש לא

איך אפשר להגן על המבוגרים? בבתי אבות ראינו מה קורה. הבידוד הביתי נכשל כבר אחרי 100 החולים הראשונים. פרופ' לס לפחות היה כנה והודה שהוא מעדיף להקריב את המבוגרים.

אנונימי/ת
17.04.2020, 12:19

להגן ולאחר על ידי בדיקות בדיקות ועוד בדיקות

אנונימי/ת
17.04.2020, 12:22

הסגר לא הגן על הקשישים בבתי אבות. לשם כך צריך בדיקות בכל בתי האבות באופן יזום. אין לכך שום קשר לסכר הכללי על כל האוכלוסייה.

18.04.2020, 22:23

לצערי ניכר באמירות שלך שאינך מכיר כל כך את הפן הקליני של המחלה. אני מדבר עם המטופלים בשטח שנדבקו ובעיקר באחד המוקדים, בני ברק ולרוב, למעט תסמינים קלים, האנשים לא מבינים למה הם בבידוד ויותר מזה, למה רוצים לפנות אותם למלונות. ללא ספק יש תגובה מוגזמת שלא לומר היסטריה נוכח הגדרת הסכנה. כחצי מהנדבקים הם אתסמינים, אז איפה המחלה? חום של יום, יומיים? שיעול יבש? גודש קל באף? אובדן ריח וטעם למספר ימים? בצינון בנלי יש יותר מזה.
בספר בית האלוהים של סמואל שם, נכתב שבבואך לטפל בחולה, דבר ראשון מדוד לעצמך את הדופק.
ודר' לס לא הציע להקריב חולים קשישים, זו המסקנה שלך. בבתי אבות נפטרו למרות כל הסגר וה"חמלה" של "נורמטיבים".

מאמר מדוייק של פרופסור לס, ניתוח לא היסטרי ונכון של המציאות

17.04.2020, 14:06

מסכימה עם כל מילה. ישנה היסטריה כללית בארץ ובחלק גדול מהעולם. מוות הוא חלק מהחיים מה לעשות?
כמובן שצריך לעדות צעדים להיגיינה ולשמירה על אוכלוסיות ועוד אבל צעדים מידתיים בעלי שכל ישר שלוקח בחשבון שהמוות הינו חלק מהחיים ולא מכחיש אותו.
המגיפה הורידה את מנגנון ההכחשה שלנו לגבי המוות שהינו חלק מהחיים מהיום שנולדנו. בעין מנגנון ההכחשה ישנה היסטרייה ופאניקת מוות שאינה משרת לחשוב בבהירות!

כל הכבוד לניתוח העובדות על ידי פרופ' לס
תנסו לברר כמה אנשים הונשמו בחורף האחרון ביחידות לטיפול מוגבר והיחידות לטיפול נמרץ בזמן השפעת (למרות שיש חיסון יעיל לשפעת), ואז כל המספרים על מונשמי הקורונה יכנסו לפרופורציות אמיתיות. המחלה קלה מאד לרוב האוכלוסיה, קלה יותר משפעת. ישנה קבוצת סיכון ידועה, קשישים ותשושים, קבוצה שאינה ניידת בדרך כלל וקל לשמור עליה. לו השכילו קובעי המדיניות לבדוק את הצוותים המטפלים בקשישים בתחילת המגפה, סוגרים חשיפה לאורחים ותיירים רק בקבוצה זאת, אפילו המספרים הנמוכים של חולים קשים שאנו מכירים לא היו, אך יש לי חשש שיש אנשים שההיסטריה משרתת אותם וכל המרבה הרי זה משובח.

אנונימי/ת
17.04.2020, 19:21

ועדין מדפעת מתו השנה ב 4 חודשים 45 בני אדם מנתוני משרד הבריאות...
אזנאחך זה מסתדר לך????????

18.04.2020, 22:26

חלקם נפטרים בבית או במוסדות בטרם נעשה משטף אף ואבחנה של N1H1

אנונימי/ת
19.04.2020, 14:12

אין מקום להשוואה לשפעת. שפעת זו מחלה שאנו חיים איתה שנים רבות, ויש חסינות מסוימת (למספר זנים) באוכלוסיה. גם ללא קשר לחיסון מלאכותי.
וירוס הקורונה פוגש אוכלוסיה שהיא כמעט נאיבית לחלוטין.

אנונימי/ת
17.04.2020, 15:38

גם אין מקום להשוואה בין פרופ' לס ובין רופא אחראי וערני למה שמתרחש בעולם

אני מסכים לחלוטין עם דבריו של פרופ׳ לס.
בתחילת המגיפה, כאשר לא היה ברור במה המדובר, היתה הצדקה להסגר, אך מהר מאד התבררה התמונה. סיבת ההסגר היתה למנוע הצפה של מערכת הבריאות, ובעיקר עמדות של טיפול נמרץ, אך היום אנו רחוקים מאי ספיקה של המערכת. ההסגר אינו מונע הדבקה של האוכלוסיה אלא רק מאט אותה (השטחת העקומה) ומאריך את תקופת ה״חירום״, וכך מאריך את המשבר הכלכלי העצום.
מאחר והבעיה העיקרית היא בגילאים שמעל 65 צריך להמשיך לבודד גילאים אלה - יתר האוכלוסיה צריך לחזור באופן מיידי לעבודה ולחיים רגילים.
בנוסף לכך צריך לרכז את המאמצים במקומות קריטיים, דהיינו בבתי האבות, בהם המחלה גורמת לתמותה גבוהה.

17.04.2020, 16:19

השטחת העקומה מקרבת אותנו לחיסון, אולי לתרופה ולכל הפחות למועד שבו יהיו מנשמים מתאימים בכמויות גדולות ומחלקות/מיטות קורונה מספיקות כדי לטפל בפיקים הבאים. ה"משבר הכלכלי העצום" איננו יכול להימנע באמצעות גידול במספר המתים. פרופ' אילון הנכבד, תעצור רגע לחשוב שבעוד מספר שנים, לאחר שכל זה ייגמר, הפוסט הנ"ל שלך עדיין יתנוסס עלי אינטרנט ואולי מי מנכדיך יזכה לקרוא אותו. יש מטרה מוסרית אחת ויחידה - הצלת חיי אדם. הקלת הנזק הכלכלי הנורא היא אחריות ממשלתית כלכלית, לא רפואית. כשניתן יהיה להקל, יקלו. אילו היתה אופציה אמיתית של herd immunity, הייתי מצדד בה, אבל כפי שהבריטים וד"ר קריס וויטי למדו על בשרם - אין.

אנונימי/ת
17.04.2020, 19:26

במילה אחת אתה צודק
ובשתי מילים צודק מאד

17.04.2020, 16:10

יורם לס, אתה אדם נטול אינטלגציה רגשית והמערכת הערכית שלך משובשת מן היסוד. מקומך בשבדיה כי אתה סובל בבירור מסינדרום שטוקהולם החדש. בשבדיה, מדינה עם אוכלוסיה דומה לשלנו וכמות נדבקים דומה, מתים כ-900 איש מדי יום, אבל בתי הקפה בשטוקהולם פתוחים. חשוב מאד. לאחר עוד כמה שנות התדרדרות ערכית אתה בוודאי תטען שכמות המתים בקורונה זניחה לעומת כמות המתים בתאונות דרכים. כלכלת ישראל וכלכלות העולם יתאוששו, והואיל (למרבה השמחה) ולא אתה מקבל את ההחלטות, הרבה יותר אנשים ישרדו כדי להיווכח בכך. את הדרוויניזם הברוטלי שלך תנסה למכור למקום אחר - פיונגיאנג אולי.

אנונימי/ת
17.04.2020, 16:28

מסכים ומזמן עם כל מילה של ד"ר לאס, מודה שנמנעתי להביע דעה דומה באמצעי התקשורת שפנו לראיון, שמה להרגיז את כל המומחים הגדולים המופיעים שם על בסיס יומי, (בחלקם הקשר למחלות זיהומיות לא קיים, ובחלקם עתידם קשור למשרד הבריאות). יבוא יום ויתברר שמספר החולים שנפטרו עקב איחור באבחון ובטיפול במחלותיהם הוא גבוה יותר מאלו שמתו עם "אבחנה" של קורונה. זה בנוסף לדכאון לבעיות החברתיות, לאבטלה ולהרס הכלכלה. עוד יתברר לכולם שאחוז התמותה היא פחות מ 1% מאלו שנדבקו בוירוס. השיטה הננקטת רק תאריך התקופה הדרושה למרבית האוכלוסיה להדבק, להחלים ולחזור לשגרה. יש לשמור על האולוסיות החלשות שבסופו של דבר ידבקו גם הם אך בצורה מבוקרת. לצערי חלק גדול מאלו שנפטרים היו נפטרים גם ללא קורונה , ללא הבדל זמן משמעותי .

17.04.2020, 18:06

כמה אירוני שהקורונה נפלה כפרי בשל לידיו של נתניהו. תזמון ה״מגיפה״ לא היה יכול להיות יותר מוצלח מזה. הפאניקה שגם גרמה לחיזוק דמותו של האביר על הסוס הלבן וגם לפירוק כחול לבן על ידי אם לבודד את גילאי 65+ אז גם נתניהו וגם ריבלין יצטרכו לשבת בבית.

עם כל הכבוד האדון מדבר שטויות, כל הדיבורים רק פוליטיקה, מזלזל בחיי בני אדם. המגיפה היא קטסטרופלית בכל העולם, מישלא דאג להסגר אבד חצי עם במדינה. בישראל האחוז החולים ומתים הכי נמוך לפי כל הסטטיסטיקות רק בגלל המדיניות הנכונה של המנהיגים החכמים. נכון שצריך להנחות אנשים מבוגרים ובעלי מחלות כרוניות לא להמנע מהגעה לטיפול, אבל הכל בפרופורציות, וכמה שאפשר להסתגר בבית. הכלכלה בסוף תתאושש אם נשאר בחיים.

אנונימי/ת
17.04.2020, 19:39

כולם פה חכמים גדולים! יודעים הכל. כמו כל העם ובמיוחד הרופאים חושבים שהשמש זורחת לכם אתם יודעים מהיכן...
אתם כבר לא אנשי מדע אלא
פוליטיקאים בגרוש וחכמולוגים כמו לס שמלהגים ומברברים.
אנחנו עובדים בבית החולים ואתם מלהגים.
סעו כולכם לניו-יורק לסייע. זה יהי יותר אנושי.

17.04.2020, 20:36

מרבית המתים סובלים ממחלות רקע. בהינתן שכיום אין טיפול יעיל כנגד קורונה, נכון לעשות צעדים למניעת הדבקה, אך לא על חשבון הטיפול במחלות הרקע ולא במחיר צעדים שיגרמו לתמותה כתוצאה מפגיעה באבחון, מעקב וטיפול במצבים רפואיים אחרים.

17.04.2020, 23:34

רופא שלא מצליח להתנתק מפוזיציה מועל בlege artis של המקצוע.
המספרים של לס פשוט לא נכונים. בכל הארצות עד כה מדובר ב1% תמותה. השוני רק בסף הקריטריונים לבדיקה שמהם נגזר מספר הנדבקים. במחלה בלי חיסון ופוטנציאל ההדבקה של קורונה ללא נקיטת אמצעים כלל הצפי הסביר היה ל6 מיליון נדבקים בישראל ול60 אלף מתים. וזה רק מעגל ישיר אם המערכת לא תקרוס. זה התרחיש המתממש בימים אלה באיטליה, צרפת, ספרד, אנגליה, ארה"ב.. שיעורי התמותה בארצות האלה הם כבר בהנתן סגר כמעט הרמטי ומדובר במוקדים אזוריים ולא כלל ארציים לכן כל הדיבורים על שפעת ותמותה שנתית הם עוות מכוון של המציאות. ובאיטליה למשל רב מוחלט של החולים והנפטרים ממחוז לומברדיה בלבד (בערך 8 מיליון איש) וגם רק בחלקו הצפון מזרחי (1.5 מיליון תושבים) ולא איטליה כולה. נתוני השפעת מ2017 מתייחסים לכלל המדינה של כ70 מיליון איש .
בכל אופן מקבלי ההחלטות אמורים לנהוג על פי תרחישים פסימיים ולא לקחת סיכונים מיותרים. לא יקרוס שום דבר מצמצום פעילות המשק לחודש. הצעדים המשמעותיים התחילו ב12 למרץ, הושגה שליטה והמשק יתחיל להפתח ב19 לאפריל. ועוד היו חגים באמצע. לא נורא. החלופה של מחלקות קורסות ובהלה ציבורית הייתה עולה לא פחות. החנויות ומקומות הבילוי היו ריקים כך או כך. תעופה ותיירות נעצרו בלאו הכי בכל העולם..
איפה היסטריה? איפה ניצול ציני? צעדי מנע שקולים, שהונהגו בכל העולם בהתאם להמלצות כל ארגוני הבריאות כמעט על הגלובוס. חוץ מפרופסור לס ואלכסנדר לוקשנקו. אתה רוצה לנגח את ביבי? אל תשתמש בכס הרופא או בבמה הזאת הניתנת לך רק בזכות השיוך המקצועי. תכתוב מאמר ב"הארץ" עם יורם יובל, "יורמים למען הדמוקרטיה". אולי ברק יממן לכם צעיפים. לכתוב שטויות עם צחנה פוליטית בעיתון מקצועי זה לא מכובד ולא מכבד.

18.04.2020, 21:46

מסכים עם כל מילה!
מישהו פה היה מצליח להתמודד עם 130 מתים ביום כמו בשבדיה?
מה אז לס היה אומר?

אנונימי/ת
17.04.2020, 23:39

דברי חכמים בנחת נשמעים. ייתכן בהחלט שלס צודק בדבריו אך סגנונו הפרובוקטיבי, והנחרצות במסקנותיו לא מאפשרים לקחת אותו ברצינות. על אף שאני נוטה להסכים במידה מה עם דבריו, ראוי לציין שדרושה מידה של צניעות באירוע הזה. עוד מפריע לי, שלא ניתן לא להתייחס כלל לכמה מהנתונים היותר מטרידים בפנדמיה. עם זאת עם השורה התחתונה אני מסכים, היה מקום לקחת יותר "סיכון" בטח לאחר שנערכנו להנשמה המונית.

לצערי, רוב התגובות רגשיות, בחלקן אף אישיות , ולכן מחטיאות את מטרתן.
לדידי, יש לשאול כבר היום (הארוע רב הנפגעים טרם הסתיים) כמה שאלות כואבות ולדרוש לגביהן תשובות בהקדם :
מדוע היווה "צוות השלישיה הלא-מקצועי" ,הנווט הבלעדי לארוע ?
מדוע הוכרזה "שעת חרום" בטרם הנפטר הראשון ? (גרם לנעילת הכנסת ובתי המשפט - שום מדינה בעולם לא נקטה צעד מרחיק לכת כזה שמנע מעורבות בקבלת החלטות! )
מדוע היתה התעקשות מוחלטת בהגדלה משמעותית של מספר הבדיקות ?(הצעות מכון וייצמן, הדסה ) -- שליטה מוסווית על האמת ? !
מדוע לא הופעלה מיידית ע0 הכרזת שע'ח--הרשות העליונה לאשפוז ובריאות לשע'ח ?
(הכולל הפעלת בתי'ח-שדה, פיקוד העורף) ?
יש כמובן שאלות מהותיות רבות נוספות ואסתפק בהן !
מסקנתי העקרית : הארוע נוהל ומתנהל בידיים לא-מקצועיות ולא-מנוסות , ללא פיקוח הכרחי , וללא שימוש נבון במדיניות "ניהול סיכונים" המתחייב !
אני מתפלל כמו רבים אחרים, "שגלימת שע'ח המסנוורת" תוסר בהקדם יחד עם חזרה לשיגרה תוך הקפדה על היגיינה מתחייבת !
לו יהי !...
פרופ' תיאו דב גולן.