חדשות

תוקם ועדה לבחינת השלכות הרשתות החברתיות על ילדים ובני נוער

משרד הבריאות הודיע על הקמת הוועדה, שבראשה יעמוד פרופ' גיל זלצמן; ברקע הקמת הוועדה: דיווח על עלייה חדה בדיכאון ובהפרעות נפשיות בשל השימוש הגובר ברשתות חברתיות

פייסבוק, רשתות חברתיות (צילום: אילוסטרציה)

פרופ' גיל זלצמן, מנהל המרכז לבריאות הנפש גהה ויו"ר המועצה הלאומית למניעת אובדנות, יעמוד בראש ועדה מקצועית חדשה שתבחן את השלכות החשיפה הגוברת של ילדים ונוער לרשתות חברתיות. שאר חברי הוועדה יתמנו על-ידי משרד הבריאות בשבועות הקרובים. בוועדה יהיו חברים רופאי ילדים, מומחים להתמכרויות, פסיכולוגים ואנשי חינוך. תפקיד יהיה לעמוד על היקף התופעה והשפעותיה ולנסח המלצות וקווים מנחים לאנשי המקצוע וההורים; כך מדווח ה בוקר (א') העיתון "הארץ".

לפי הדיווח, הוועדה מוקמת על רקע פרסומים המצביעים על הקשר שבין דיכאון והפרעות נפשיות לבין שימוש ברשתות החברתיות. מחקר נרחב שנערך בארה"ב ושפורסם בנובמבר מצא שחלה עלייה בכ-33% בדיווחים על מתבגרים עם תסמיני דיכאון, חרדה ומצוקות הקשורות באובדנות. אלו נקשרים, כך סבורים מומחים, לפעילות שלהם ברשתות החברתיות.

העיתון מסר, כי נתונים שנאספו בישראל על ידי מוקדי הסיוע של עמותת ער"ן (עזרה ראשונה נפשית), הצביעו על מגמה דומה. דו"ח נוסף הראה שבעוד שהשימוש במדיה הדיגיטלית בישראל הולך ומתרחב, גיל החשיפה של הילדים אליה הולך ויורד.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן-טוב, אמר ל"הארץ": "ברור לנו שיש כאן משהו משמעותי וגדול שאנחנו לא יודעים עדיין להעריך ולאמוד אותו באופן ברור. זה נוגע בראש ובראשונה לאוכלוסיית הילדים אבל גם להורים. גם אנחנו המבוגרים מכורים לאינטרנט ולרשתות החברתיות וכהורים אנחנו חווים את המאבק המורכב והאין סופי בניסיון לשלוט על החשיפה של הילדים שלנו למסכים".

פרופ' זלצמן אמר לעיתון, כי "גישת הוועדה המיועדת לא צריכה להיות סמכותנית אלא חינוכית. יש להציג לציבור את המידע והציבור יקבל את ההחלטות. האתגר הוא בהשגת המידע, כיוון שלפי שעה אין הרבה מידע, והמחקר על השפעות המדיה הדיגיטלית עדיין בתחילתו".

העיתון הציג כמה נתונים שכבר קיימים בידי איגוד האינטרנט הישראלי בנושא הזה: 6% מהילדים בישראל בגילים 12–17 מבלים שעה ביום, או פחות מכך, בגלישה ברשת. 32% - בין 2 ל-4 שעות, 25% - מבלים עד 6 שעות במרחב המקוון ו-21% — שש שעות ויותר.

עוד מסר העיתון שב"קו החם" של עמותת ער"ן נרשמה ב-2017 עלייה משמעותית בפניות – עד לכ–180 אלף - ועל עלייה חדה בעוצמת המצוקה, שבאה לידי ביטוי בשיחות עם מאפיינים של סיכון לאובדנות. קרוב ל–10,000 מהפונים היו ילדים ונוער עד גיל 17, כ–18 אלף פניות היו מבני 24-18.

בנובמבר 2014 פרסם איגוד רופאי הילדים בישראל נייר עמדה בו הוצגו נתוני מחקרים שנאספו עד אז המספקים ראיות מוצקות לכך שלמדיה על כל צורותיה — בין אם היא נצרכת באופן ישיר או מופעלת ברקע — השלכות שליליות על בריאותם, התפתחותם והתנהגותם של פעוטות מתחת לגיל שנתיים. ההמלצה הייתה: "לאמץ את המלצות איגוד רופאי הילדים האמריקני ולצמצם ככל האפשר בשימוש במדיה בקבוצת גיל זו להגביל את השימוש באפליקציות מבוססות מכשירים אלקטרוניים לעד שעה ביום, תוך שיתוף ההורים במשחק".

יו"ר איגוד רופאי הילדים, פרופ' שי אשכנזי, אמר ל"הארץ": "צריך למצוא את האיזון העדין שבין הקדמה, שאי אפשר להתעלם ממנה, לבין הדאגה לבריאות הציבור, ובפרט של ילדים".

נושאים קשורים:  חדשות,  רשתות חברתיות,  משרד הבריאות,  ועדה,  אובדנות,  דיכאון,  נעורים,  פרופ' גיל זלצמן,  פייסבוק
תגובות